My trip to China

Heej, det är Anna! I somras så var jag i Kina, Shanghai och studerade mandarin varje vardag från 9 - 12 på något universitet liknande. Pluggade där i fyra veckor och bodde hos min moster tillsammans med min mamma. Det tog ungefär 30 minuter varje dag till skolan och på skolan så var vi kanske 20 elever från Sydkorea, Japan och Frankrike, ibland dök det upp några nya.
På andra dagen så gick det fram två söta japaner och försökte prata med mig på kinesiska och engelska, trög som jag var förstod jag inte riktigt allt de sa men de var verkligen super söta och gav mig komplingar. På tredje dagen så satte sig en jättesöt korean bredvid mig och började prata med mig om Sverige och intressen. Too bad så minns jag inte vad de hette, hann aldrig fråga de om de hade facebook eller liknande.

Efter varje skoldag kom min mamma och kusin till skolan och tillsammans gick vi till en shoppingmall i närheten där vi kunde äta riktigt god lunch ungefär varje dag, ibland testade jag på att åka hem själv ifrån skolan, heh lite läskigt.
Haha, en dag när jag åkte buss hem så märkte jag att en kines pratade om mig på bussen med sin kompis och undrade vart jag var ifrån, killen försökte titta på min mobil medans jag skrev på svenska och trodde då att jag var ifrån England men fick honom att tro att jag var korean, han gissade på alla länder förutom Sverige haha, han sa sedan hejdå när han skulle stiga av bussen, lite gulligt.
 
Fick väldigt mycket läxor och redovisningar att göra, allt gick jättebra och förbättrade min kinesiska något enormt.
Under en helg följde jag med mina kusiner till nån slags animemässa som hette "Anime expo Shanghai", tror jag... Det var väldigt mycket folk och mycket spel och butiker, lite stökigt för det hördes så mycket ljud från alla olika håll, men köpte ett Kim soo hyun kortspel och en doge goodiebag, så det var bra.
 
Under vardagarna kom min morfar förbi och åt middagar med oss, väldigt trevligt även om vi har lite svårt att kommunicera med varandra eftersom han kan bara mandarin/shanghai-dialekt.
Och under annan helg åkte jag mamma och pappa till Wuxi. Det blev en miss på tågbiljetterna och vi var tvungna att vänta 5 timmar på tåget. Vi bodde på ett jättefint hotell, Sheraton, vi besökte Lingshan och en fin park densista dagen vi var där.
Mycket shopping blev det också i Shanghai tillsammans med släkten.^^
 
 
Har så mycket mer bilder men tror att jag lägger de i ett annat inlägg, kommer också göra ett till inlägg där jag ska skriva om resan till Sydkorea.^^
 
 
DAILY | Kina, Resor, Shanghai | |
Upp